X
تبلیغات
رایتل
دوشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1386
همه ما قطعا در مکانهای مختلف و در صدا و سیما تبلیغات و پیامهای بازرگانی متعدد و متنوعی دیده ایم و گاهی وقتها که مشغول تماشای یک مسابقه ورزشی یا یک سریال و فیلم جذاب هستید طولانی بودن زمان پخش پیامهای بازرگانی شما را شدیدا عصبانی و ناراحت می کند اما تا به حال به محتوای پیامهای بازرگانی توجه کرده اید؟البته پیامهای بازرگانی و تبلیغات ها مختلف و متفاوت هستند و قطعا هر شرکتی برای غلبه بر رقبای خود سعی دارد از ترفندهایی استفاده کند که بتواند مردم را جذب کند به عنوان مثال یک روش تبلیغات تبلیغات معکوس نام دارد یعنی شرکتی کالای خود را بر خلاف تصور بد جلوه می دهد مثلا من تبلیغی دیدم با عنوان مجموع اشعار ممنوعه روش دیگر تبلیغات نقض کردن قواعد نوشتاری است به عنوان مثال تبلیغ بدون نقطه یا تبلیغ های با غلط املایی و نوشتاری .
اما رایجترین ترفند برای تبلیغ قرعه کشی است و هر شرکتی سعی می کند با افزایش میزان جوایز خود و یا جوایز گرانقیمت مثل خودرو یا خانه مردم را به سمت خود جذب کند که البته این شرکتها هر چند کالاهایشان بی کیفیت و غیر استاندارد باشد در جذب مردم موفق بوده اندو اکنون کمتر شرکتی یافت می شود که برای فروش محصولاتش از ترفند قرعه کشی استفاده نکند اما مساله ای که در این رابطه وجود دارد و عده ای از آن غافل هستند این است که فقط ظاهر قضیه را می بینند ظاهرا این نوع قرعه کشی ها هیچ ایرادی ندارد و کاملا مجاز و قانونی است اما این عده تا به حال اندیشیده اند که هزینه تامین جوایز گرانقیمت از کجاست؟مشخصا از جیب مصرف کنندگان و معلوم نیست که کسانی که در قرعه کشی برنده نشده باشند رضایت داشته باشند که هزینه تامین جایزه برندگان از جیب آنها تامین شود و جدای از این مورد قرعه کشی همراه با جوایز گرانقیمت باعث می شود شرکت ها و تولید کنندگان هیچ وقت به فکر ارتقای کیفیت محصولات خود نخواهند بود چون سود مورد نظر خود را به دست آورده اند و از نظر مالی تامین شده اند.
عقیده شخصی من این است که برای جوایز قرعه کشی باید سقف معینی در نظر گرفته شود تا حق مصرف کننده ها ضایع نشود به امید روزی که شاهد قرعه کشی های بی حد و حصر نباشیم
ادامه این بحث را به بعد موکول می کنم