خشونت خانگی


انواع‌ خشونت‌ خانگی‌
خشونت‌ در خانواده‌ معنا و مفهوم‌ مختلفی‌ را در بر می‌گیرد. خشونت‌ والدین‌ با فرزندان‌، فرزندان‌ نسبت‌ به‌ هم‌، مرد نسبت‌ به‌ زن‌ و برعکس‌ جزو خشونت‌های‌ خانوادگی‌ هستند.
خشونت‌ در خانواده‌ معنا و مفهوم‌ مختلفی‌ را در بر می‌گیرد. خشونت‌ والدین‌ با فرزندان‌، فرزندان‌ نسبت‌ به‌ هم‌، مرد نسبت‌ به‌ زن‌ و برعکس‌ جزو خشونت‌های‌ خانوادگی‌ هستند. اما شایع‌ترین‌ نوع‌ خشونت‌، رفتار خشونت‌آمیز و همراه‌ با سلطه‌ مرد نسبت‌ به‌ زن‌ است‌. این‌ خشونت‌ می‌تواند درقالب‌ خشونت‌های‌ جسمانی‌، جنسی‌، روانی‌ و روحی‌ و عاطفی‌ باشد. اما یکی‌ از شاخص ترین‌ نمونه‌های‌ خشونت‌ خانگی‌ محدود کردن‌ زنان‌ در خانواده‌ است‌. از سوی‌ دیگر زمانی‌ که‌ فردی‌ در خانواده‌ تهدید می‌شود نیز نوعی‌ خشونت‌ روی‌ داده‌ است‌.
●کبودی‌ ها
خشونت‌ در خانواده‌ معنا و مفهوم‌ مختلفی‌ را در بر می‌گیرد. خشونت‌ والدین‌ با فرزندان‌، فرزندان‌ نسبت‌ به‌ هم‌، مرد نسبت‌ به‌ زن‌ و برعکس‌ جزو خشونت‌های‌ خانوادگی‌ هستند. اما شایع‌ترین‌ نوع‌ خشونت‌، رفتار خشونت‌آمیز و همراه‌ با سلطه‌ مرد نسبت‌ به‌ زن‌ است‌. این‌ خشونت‌ می‌تواند درقالب‌ خشونت‌های‌ جسمانی‌، جنسی‌، روانی‌ و روحی‌ و عاطفی‌ باشد. اما یکی‌ از شاخاترین‌ نمونه‌های‌ خشونت‌ خانگی‌ محدود کردن‌ زنان‌ در خانواده‌ است‌. از سوی‌ دیگر زمانی‌ که‌ فردی‌ در خانواده‌ تهدید می‌شود نیز نوعی‌ خشونت‌ روی‌ داده‌ است‌. همچنین‌ خشونت‌ می‌تواند همیشگی‌ یا موقتی‌ باشد و زمان‌ خاصی‌ را شامل‌ نمی‌ شود. باید در نظر داشت‌ که‌ تمام‌ اشکال‌ خشونت‌ جسمی‌، جنسی‌، روانی‌، اقتصادی‌، عاطفی‌ و... از قدرت‌طلبی‌ و سلطه‌گری‌ فرد آزاررسان‌ ناشی‌ می‌ شود.
گزارش‌های‌ جهانی‌ خشونت‌ در خانواده‌ معمولا زنان‌ و کودکان‌ را به‌ عنوان‌ قربانیان‌ اصلی‌ و مردان‌ را به‌ عنوان‌ افراد خاطی‌ معرفی‌ می‌کنند. بر اساس‌ آمار جهانی‌ حدود ۹۰ درصد قربانیان‌ خشونت‌های‌ خانگی‌ زنان‌ و ۱۰ درصد مرد هستند. این‌ آمار نشان‌ می‌دهد مردان‌ نیز مورد سوءرفتار زنان‌ قرار می‌گیرند اما بیشتر خشونت‌های‌ خانگی‌ بویژه‌ خشونت‌های‌ خطرناک‌ و منجر به‌ جرح‌ و مرگ‌، از سوی‌ مردان‌ علیه‌ دختران‌ و زنان‌ صورت‌ می‌گیرد. از سوی‌ دیگر مردانی‌ که‌ مورد خشونت‌ زنان‌ قرار می‌گیرند پس‌ از ترک‌ خانه‌ با تهدید جانی‌ مواجه‌ نیستند اما زنان‌ پس‌ از ترک‌ خانه‌ و حتی‌ جدایی‌ ممکن‌ است‌ که‌ مورد آزار و اذیت‌ مردان‌ قرار گیرند.
اما انواع‌ خشونت‌های‌ خانگی‌ چیست‌ و چه‌ نوع‌ اعمالی‌ را شامل‌ می‌شود.
●خشونت‌های‌ جسمانی‌
هر نوع‌ ضرب‌ و جرح‌ و زد و خورد فیزیکی‌ مانند سیلی‌، لگد، نیشگون‌، کشیدن‌ مو، گاز گرفتن‌، کشیدن‌ شدید دست‌ و پا، هل‌ دادن‌، ضربات‌ شدید، پاشیدن‌ اسید، سوزاندن‌، پرتاب‌ اشیا، ایجاد خراش‌ و... جزو خشونت‌های‌ جسمانی‌ محسوب‌ می‌شود. خشونت‌هاتی‌ جسمانی‌ همیشه‌ اثری از خود بر جای‌ می‌گذارد. هر چند برخی‌ موارد اثرضربات‌ وارد شده‌ بر بدن‌ به‌ دلیل‌ پوشیده‌ بودن‌ آن‌ ناحیه‌ کمتر هویدا می‌شود اما می‌توان‌ با دقت‌ در این‌ نواحی‌ اثرآن را یافت‌.
تحقیقات‌ نشان‌ داده‌ که‌ یکی‌ از خشونت‌های‌ فیزیکی‌ ناپیدا، تجاوز جنسی‌ است‌ که‌ شاید بدترین‌ آثارروحی‌ و جسمی‌ را در فرد آزار دیده‌ برجای‌ می‌گذارد. تماس‌ جنسی‌ اجباری‌ که‌ مرد در مقام‌ شوهر به‌ همسر خود تحمیل‌ می‌کند نیز در بسیاری‌ از فرهنگ‌ها تجاوز جنسی‌ محسوب‌ می‌ شود. در این‌ نوع‌ فرهنگ‌ها تمکین‌ تنها به‌ خواسته‌ مرد به‌ دلیل‌ شوهر بودن‌ نیست‌ و انجام‌ این‌ عمل‌ پیگرد قانونی‌ دارد. همچنین‌ زنای‌ با محارم‌، یکی‌ دیگر از خشونت‌های‌ خانگی‌ است‌ که‌ تقریبا در همه‌ جای‌ دنیا، عملی‌ غیرقانونی‌ و سزاوار مجازات‌های‌ سنگین‌ است‌. تجاوز به‌ محارم‌ به‌ دلیل‌ اختلالات‌ روانی‌ یا مسائل‌ روحی‌ خاصی‌ حادث‌ می‌شود و در ایران‌ با توجه‌ به‌ قوانین‌ حقوقی‌ و جزایی‌ در این‌ نوع‌ تجاوز فرد متجاوز به‌ اشد مجازات‌، محکوم‌ می‌شود. البته‌ در بسیاری‌ موارد به‌ دلیل‌ شرایط‌ خانوادگی‌ و شرعی‌ که‌ فرد متجاوز در دختران‌ تجاوز شده‌ ایجاد می‌ کند، باعث‌ می‌شود این‌ نوع‌ تجاوز مخفی‌ بماند و تا زمانی‌ که‌ آثار آن‌ چون‌ برداشته‌ شدن‌ بکارت‌ و حاملگی‌ هویدا نشود، کسی‌ از آن‌ مطلع‌ نشود. همچنین‌ این‌ نوع‌ تجاوزها به‌ دلیل‌ اینکه‌ در دسترس‌ است‌ و فرد براحتی‌ می‌تواند عمل‌ وقیح‌ خود را انجام‌ دهد، بارها و به‌ کرات‌ تکرار می‌شود.
●خشونت‌های‌ ناپیدا
علاوه‌ بر خشونت‌های‌ جسمی‌ و فیزیکی‌ که‌ معمولا از خود اثری‌ بر جای‌ می‌گذارند و در بسیاری‌ موارد قابل‌ تشخیص هستند، نوعی‌ خشونت‌ وجود دارد که‌ در ظاهر خشونت‌ به‌ نظر نمی‌رسد اما در عمل‌ آثار زیان‌باری‌ بر جای‌ گذاشته‌ و تحمل‌ آن‌ بسیار مشکل‌ است‌. این‌ نوع‌ آزار ناامنی‌ عاطفی‌ است‌ که‌ شاید بعد از آزارهای‌ جسمی‌، بدترین‌ شکل‌ خشونت‌ خانگی‌ علیه‌ زنان‌ باشد. از سوی‌ دیگر دروغ‌ گفتن‌، نفقه‌ ندادن‌، به‌ زن‌ و خواسته‌های‌ مطلوب‌ او بی‌توجه‌ بودن‌، دیر به‌ خانه‌ آمدن‌، چشم‌ چرانی‌ کردن‌، به‌ قول‌ و قرارهای‌ خانوادگی‌ بی‌اعتنایی‌ کردن‌، با خانواده‌ درد دل‌ نکردن‌ و... نیز به‌ نوعی‌ خشونت‌ خانگی‌ علیه‌ زنان‌ به‌ حساب‌ می‌ آید.
●خشونت‌ کلامی‌
از دیدگاه‌ روانشناسان‌ و مشاوران‌ خانواده‌، حرف‌های‌ آزار دهنده‌، رفتار خشونت‌آمیز محسوب‌ می‌شود. این‌ حرف‌های‌ آزاردهنده‌ و ناخوشایند معمولا به‌ صورت‌ ناسزا، لحن‌ تند، تحقیر، تمسخر، تشر، استهزا و... است‌ که‌ می‌تواند به‌ خشونت‌ خانگی‌ فیزیکی‌ در چارچوب‌ خانه‌ منجر شود. اما تحقیر و تمسخر بارزترین‌ مشکل‌ خشونت‌ کلامی‌ است‌. تحقیر و تمسخر شخصیت‌ زن‌ برابر فرزندان‌، دوستان‌، فامیل‌ و آشنایان‌ با کلمات‌ و جملاتی‌ مانند «نمی‌فهمی‌، نمی‌توانی‌، نمی‌دانی‌، حرف‌ احمقانه‌ نزن‌، تو نظر نده‌، چرا مثل‌ بقیه‌ زنها نیستی‌ و...» می‌ تواند اعتماد به‌ نفس‌ را کم‌ کند.
همچنین‌ تحقیر و تمسخر فعالیت‌های‌ زن‌ در خانه‌ مانند ایراد گرفتن‌ از آشپزی‌، خانه‌داری‌، بچه‌داری‌، مقایسه‌ خانه‌داری‌ همسر با دیگر زنان‌ بویژه‌ مادر شوهر، خواهرشوهر، مادر زن‌ و... نیز خشونت‌ کلامی‌ خانگی‌ به‌ حساب‌ می‌آید.
یکی‌ دیگر از خشونت‌های‌ کلامی‌، سکوت‌ آزار دهنده‌ است‌ که‌ می‌تواند به‌ مانند کلام‌ آزار دهنده‌ یک‌ سلاح‌ خشونتی‌ عاطفی‌ باشد که‌ برخی‌ از مردان‌ برای‌ تنبیه‌ همسر یا دختر خود از آن‌ استفاده‌ می‌کنند. این‌ نوع‌ رفتار نیز باعث‌ خودباختگی‌ و از بین‌ رفتن‌ اعتماد به‌ نفس‌ و شخصیت‌ زن‌ می‌شود.




نظرات 7 + ارسال نظر
مهشید سه‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:48 ق.ظ http://melody.persianblog.ir

جالب بود
موقع خوندن کلی حادثه اومد تو ذهنم
اتفاقاتی که یا خونده بودم یا شنیده بودم یا حتی دیده بودم!
یه چند مورد ذکر می کنم که بد نیست بقیه بدونن مخصوصاْ آقایونی که بی مهری دختران یا زنان را که اخیراْ شایع شده رو پای بی احساس بودن یا بی چشم و رو بودن خانمها میذارن!ولی علت اصلی ای نوع رفتارها رو نمی دونن که از کجا ناشی میشه که منجر به چنین بی مهری از سوی خانمها میشه/که در بعضی موارد تا پای خانم به ی کشور خارجی میرسه از همسرش جدا میشه/چون اونجا به حقوق خانمها احترام میذارن زنی که این طرف مورد آزار و اذیت بوده /اون طرف جبران گذشته میکنه/البته بگذریم که دسته ی کمی از خانمها هم خوشی زیر دلشونو زده و ...
خوب چند نمونه:
مردی برای اینکه به همسر خود کار خانه یاد بدهد همیشه از او ایراد می گرفت و او را در برابر چشم دیگران با ترکه ی انار که پوستش را کنده بود و در آب خیسانده بود میزد تا شاید بتواند به خواسته اش برسد(یکی از نزدیکان خودم در فامیل!)
دختر ۷یا۸ ساله ای که توسط پسر عمه ی خود مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود و تهدید میشد که به کسی نگوید!و این دختر در سن ۱۸ سالگی تمام خواستگارانش را رد می کرد که مبادا کسی بو ببرد/و پسر عمه ای که قول ازدواج را به او داده بود /حالا زیر قولش زده بود!
زنی که توسط همسر و مادر او مورد شکنجه قرار میگرفت و انگشتان دستش را با انبر دست فشار میدادند یا تنش را کبود می کردند که مبادا این خانم بیرون از خانه آبرویشان را ببرد!
با ذکر این موارد و با خواندن این اتفاقات دردناک که یکی از همین اتفاقات در تابستان امسال برای یکی از دوستان خود من رخ داد که توسط شوهرش با (قمه)به قتل رسید! دیگر ...
سخت است برایم ادامه دادن...
زمانی که میشود با حرف زدن مسائل و مشکلات را حل کرد و اگر به تفاهم نمیرسند هیچ اجباری برای ادامه دادن یا حفظ آبرو نیست!
ما اکنون در خانواده ها شاهد این قضیه هستیم که در عین با هم بودن تنهایند!
بخاطر بچه ها/به خاطر حرف فامیل و دوست و آشنا!
پس کی برای خودمان زندگی کنیم!
باید با هم حرف بزنیم
باید شرایط را درک کنیم
باید به حقوق و خواسته های یکدیگر احترام بگذاریم.
شرمنده که زیاد حرف زدم چون خیلی دلم پر بود.

پرنیا سه‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 04:19 ب.ظ http://parniiia.blogfa.com

سلام
بازم پرنیا اومد .
بازم با یه آپ جدید
بازم با یه عالمه غم
این دفعه اومده ولی با یه عالمه چرا ؟
.........
چرا می خواد که نباشه ؟؟؟
چرا نمی خواد بمونه ؟
چرا همش تو رویاهامه ؟
چرا من انقدر فکرای فانتزی می کنم ؟
چرا ؟
چرا ؟
پیشم بیا خوشحال میشم .

آرش چهارشنبه 23 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:08 ب.ظ http://www.setarehbaran.blogsky.com

خشونت از هر نوعش که باشه فکر نکنم راه درستی برای برطرف کردن مشکلات باشه دیگه چه برسه به خشونت خانوادگی...
به نظر من خیلی از زن ها حاظر هستند با چنین خشونت هایی از طرف شوهرشون مواجه باشن ولی هیچ وقت تن به طلاق ندهند می گی چرا؟؟؟؟
۱-بیشتر به خانوادشون علاقه دارن
۲-به فکر آیند بچه هاشون هستن
۳-نمی دونن بعد از طلاق چی کار کنن
----------------------------------------------
من نمی دونستم ایران نبودی می تونم ازت بپرسم کجا بودی و چند وقت از ایران دور بودی؟

پراندیکاس پنج‌شنبه 24 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 10:55 ب.ظ

این نوع آخر خشونت جالب بود.
درسته. یکی از انواع خشونت، سکوت است که می تواند واقعاً زجر دهنده باشد.
به نکته خوبی اشاره کردی.

الناز جمعه 25 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 12:08 ق.ظ http://taninebiseda.blogsky.com

سلام
مثل همیشه آرام اما هدفدار .
راهتون را تحسین می کنم.
خسته نباشید
منتظره رد پا تون هستم.
بدرود

یاسمین ( حرفهای یه دختر غمگین جمعه 25 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 02:05 ب.ظ http://rue.blogsky.com

دلم گرفت...

پرنیا جمعه 25 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 07:28 ب.ظ http://parniiia.blogfa.com

باز هم مثل همیشه عالی بود .
................................
موفق باشی .
...............
خشونت" و "تنبیه" در خانواده گاهی تبلور ترس و دلهره است
زیرا فرزندانی که از کودکی فقط آموخته‌اند که به همه درخواستهای
موجود پاسخ "آری" بدهند و اگر "نه" بگویند در معرض تنبیه قرار می‌گیرند،
در بزرگسالی احتمال آنکه هرگاه "نه" می‌شنوند ،از ابزار خشونت
استفاده کنند بیشتر است ، همانطور که فرزندان خانواده‌های پدرسالار،
غالبا یا خشونتگرا هستند و یا از افسردگی رنج می‌برند
اگر می‌خواهیم جهانی صلح آمیز داشته باشیم باید در قدم نخست،
با روش های خشونت آمیز در خانواده مبارزه کنیم ، زیرا امروزه متداولترین
خشونت موجود در سطح جوامع انسانی ، خشونت در خانواده است .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد