ایجاد انگیزه و افزایش کارایی در کارکنان

یکی از مهم ترین مباحث مدیریت امروز، ایجاد انگیزه در کارکنان تحت امر است به گونه ای که این انگیزه سبب به وجود آمدن بازده کاری کارکنان می شود. برخی از مدیران بدون آنکه به ویژگشی های متفاوت فردی و ارزش ها و علایق افراد توجهی داشته باشند انتظار دارند که کارکنان زیرمجموعه آنان باید در انجام کارهایشان مسوولیت پذیری بیش تری از خود نشان دهند.
انگیزه کاری یکی از دغدغه های مدیریت امروز شده است که چگونه و با چه فرضیاتی می شود سبب انگیزش کارکنان در انجام کارها و نوآوری در آن ها شد. انگیزه کاری موضوعی نیست که بشود با دستور یا بخشنامه کارمندان خود را وادار به انگیزه دار بودن در کار کنیم؛ اما مدیر می تواند کارکنان را در تسلط یافتن در کارشان تقویت کند و در فرصت های مناسب در صورت دستیابی به اهداف مورد نظر آنان را مورد تقدیر قرار دهد.
مهم ترین عاملی که می توان برای بی انگیزگی در کارکنان برشمرد انتصاب مدیران ناکارآمد در راس یک سازمان است. مدیر ناکارآمد به جای آنکه به سازمان خود ایده دهد و برنامه های کلان مدیریتی را دنبال کند بیش تر به دنبال کارهای روزمره وجزیی سازمان و تغییر و جابه جایی مدیران زیرمجموعه خود است و تقصیر ناکامی ها و عدم موفقیت های سازمانی خود را به گردن کارکنان، مدیران خود و یا مدیران قبل از خود می اندازد. بنابراین انتصاب مدیر کارآمد و لایق در یک سازمان مجموعه را به جنب و جوش و حرکت وامی دارد و در نهادینه کردن راهبردهای ایجاد انگیزه موفقیت های بیش تری از خود بروز می دهد. در اینجا ضرورت دارد برخی از راهبردهای ایجاد انگیزه در کارکنان را برشماریم:
انتصاب مدیران لایق و کارآمد: مدیران کارآمد استانداردها و انتظارات سطح بالا و برنامه کلان سازمانی را برای کارکنان خود تدوین می کنند و به آن ها اجازه می دهند کارشان را طوری شکل دهند که این انتظارات و استانداردها و برنامه ها را برآورده سازند. مدیر موفق قواعد بازی و انتظارات خود را از کارکنان زیردست مشخص می کند و به آن ها اجازه می دهد که وظایف خود را به تنهایی انجام دهند.
ثبات مدیریت در سیستم سازمانی: در یک سازمان یک مدیر برای تحقق انجام برنامه ها و شعارهای خود نیاز به ثبات مدیریت دارد. از سوی دیگر شناخت کارکنان از مدیر و متقابلا شناخت مدیر نسبت به کارکنان خود ضرورت دارد که مدیریت با ثبات بیش تر همراه شود زیرا تغییر مدام مدیران در یک سازمان منجر به بی انگیزگی در کارکنان می شود.
اهمیت دادن به نظرات کارشناسی: عدم توجه به نظرات کارشناسی منجر به بی انگیزگی در بدنه کارشناسی می شود، کارکنان وقتی ببینند که نظرات آن ها بی اثر است و توجه جدی به ایده ها و کارهای آن ها نمی شود دیگر رغبت به تلاش در محیط کار خود نخواهند داشت و در نتیجه شاهد بی برنامگی و بی تحرکی در سازمان هستیم. بنابراین دخیل دانستن نظرات کارشناسی در امور سازمانی باعث اشتیاق کارکنان به دقت و توجه بیش تر به کار خود می شود.
استفاده از بدنه کارشناسی در رده های مدیریت پایه، میانی و عالی: یکی از عوامل ایجاد انگیزه بیش تر در کارکنان استفاده از آن ها در سمت های مدیریتی است. کارکنان وقتی ببینند مدیر در انتخاب همکاران خود از نیروهای با تجربه و موفق سازمانی خود استفاده می کند ترغیب می شوند دقت و تلاش بیش تری برای سازمان انجام می دهند و نوآوری و خلاقیت از خود نشان می دهند.
توزیع عادلانه امکانات رفاهی بین کارکنان: در کشور ما براساس تحقیقات انجام شده کم تر دیده شده که کارکنان نسبت به عدم اقدام رفاهی از سوی سازمان گله مند باشند و اگر هم گله مند باشند در انجام وظایف خود تاثیری نمی گذارند ولی اگر مدیری در سازمان خود بین کارکنان تبعیضی قایل شود تاثیر منفی بر کارآیی آنان خواهد داشت.
جذب نیروهای کارآمد از طریق آزمون: استخدام نیروهای مورد نیاز یک سازمان از طریق آزمون منجر به پذیرش نیروهای کارآمد و باانگیزه می شود. متاسفانه در کشور ما بیش ترین جذب نیروی انسانی در سازمان ها براساس رابطه و توصیه ها انجام می گیرد و نتیجه آن می شود که افراد در رشته تخصصی خود به کار گرفته نشوند و این موضوع پس از مدتی باعث دلسردی و بی انگیزگی در مستخدم می شود.
برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت (کوتاه مدت و بلندمدت): برگزاری کلاس های کوتاه مدت و بلندمدت در یک سازمان برای کارکنان و آشنا کردن آنان با مباحث و متدهای علمی بازده کاری را بالا برده و کارکنان را از یک خمودگی و بی رغبتی بیرون می آورد.
توجه به تفاوت های فردی افراد: هر فرد یک ویژگی متفاوت از دیگران دارد، ارزش ها و علایق افراد با یکدیگر متفاوت است. فردی ممکن است با فرصت یا پیشرفت، انگیزه پیدا کند در حالی که ممکن است برای دیگری ثبات و تداوم موقعیت در کار اولویت داشته باشد و برای دیگری تشویق مورد توجه باشد و... مواردی است که مدیر باید در مدیریت خود به آن توجه داشته باشد

نظرات 6 + ارسال نظر
شاپکده یکشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 01:28 ق.ظ http://www.shopkadeh.com/?cat=62

100 فیلم جدید سال 2008 و 2009 به همراه زیرنویس فارسی با کیفیتی بالا و بدون هیچ دخل و تصرفی !!!
در سبک های : اکشن ، درام ، عاشقانه ، کمدی ، تخیلی و .....

برای کسب اطلاعات بیشتر به ادرس http://www.shopkadeh.com/?cat=62 مراجعه کنید.

موفق باشید.

ایران پیکس یکشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 01:52 ب.ظ http://iranpix.blogfa.com

سلام
خوبی ؟
باحال بود
.
وبلاگ منم آپدیته
با عکس هایی از بانو سوسانو و بانو سویا و بانو یوها و بانو یومیول و تمام بانوهای جومونگ :d
خیلی خفن و جالبه!!!

حتما بیای ،من منتظرم
به اینجا هم یه سری بزن
http://www.iranpix.blogfa.com/post-67.aspx

بهارنارنج و یاس رازقی سه‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 10:07 ق.ظ http://formyramin.blogsky.com

باور کنید این بحث مشکل در مدیریت از حد یک بحران هم گذشته. این اصول علمی که شما اینجا فرمودید خیلی کم رعایت می شه. دلزدگی از کار و مادی گرایی کارکنان و کارمندان آسیب جدی و مهمی به ادارات و سازمان هامون و حتی بخش خصوصی می زنه. من خودم به شخصه فردی هستم که درگیر چنین محیط کاری هستم. بار عظیمی از مسئولیت های مختلف رو دوشمه اما... یه مشکل دیگه هم که به این موضوع ربط پیدا می کنه عدم گزینش صحیح نیروهای کاره. خیلی هاشون تحصیلکرده ی مملکت و حتی دارای مدارج علمی بالا هستند اما توی بحث محیط کاری و مسئولیت پذیری. به هر صورت من در مقامی نیستم که بخوام انگشت روی این مساله بذارم. اما روی حرفای شما صحه می ذارم که باید آموزشی کارا برای نیروهای شاغل گذاشت. اما آموزشی که آخر سر از طریق یه آزمون درست حسابی مدرک مربوطه اش رو بگیرن. نه با آموزش های فرمالیته و رعایت حال همکار کردن و... می فهمین که چی می گم؟؟ انگار من خیلی دلم پره!!

مهشید چهارشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 03:19 ب.ظ

ایرانی سبز با میرحسین موسوی

( آزادی اندیشه، بی موسوی نمی شه)

پایان صبوری میرحسین،آغاز امیدواری ماست

ت چهارشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:47 ق.ظ


«نگذاریم خانم شباب حسامی، قربانی دیگر بازداشت های خودسرانه باشد»

با شدت گرفتن برخوردها و سرکوب جمعیت ال یاسین و تحت فشار و شکنجه قرار دادن استاد ایلیا رهبر این جمعیت، زمزمه ها حکایت از احتمال بازداشت خودسرانه خانم شباب حسامی (همسر استاد ایلیا) دارد. خانم حسامی مادر دو کودک خردسال است که طی دو سال گذشته فشارهای شدید روانی از سوی دایره مذاهب بر ایشان اعمال شده است. ماموران امنیتی علیرغم قانونی بودن فعالیت های ایشان، به علت تشدید فشار بر همسر وی جهت امضای برگه اعترافات و ضبط فیلم خانم حسامی را تهدید به بازداشت کرده اند.
بنابراین از تمامی سازمان های بین المللی، مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی و فرهنگی، روزنامه نگاران، نویسندگان و اصحاب قلم و فرهنگ و خانواده مطبوعات مستقل ایرانی می خواهیم با اعلام حمایت خود از خانم شباب حسامی، این فعال فرهنگی را از خطر دستگیری و اعمال شکنجه های روانی هر روزه، مصون دارند.


اخبار مربوط به جمعیت ال یاسین: www.yaasin-times.blogfa.com
رزومه و سوابق فعالیتی شباب حسامی:
http://www.4shared.com/file/108728337/e50fc93a/Resume-ShababHesami.html

مدافع عدالت


شاگرد استاد ایلیا پنج‌شنبه 14 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:12 ب.ظ


به کدامین گناه؟
چرا باید جوانانی مانند پیمان فتاحی (استاد ایلیا) تحت فشار و ظلم قرار بگیرند؟ چرا آزادی که حق مسلم هر ایرانی است از ایشان دریغ می شود؟ مگر متفکران این سرزمین چه می‌گویند و چه می‌خواهند که این چنین با آنان برخورد می‌شود؟ در کدامین نقطه از جهان، مردان را به جرم ترویج اندیشه و آگاهی به زندان می برند و شکنجه می کنند؟ در کدام نقطه از جهان، معلم تفکر را که تنها جرمش مخالفت با اسلام خشونت طلب و دینداری خشن است را شکنجه می کنند؟
مگر ایلیا چه می گوید و چه می خواهد؟

اخبار مربوط به استاد ایلیا: www.yaasin-times.blogfa.com
رزومه و سوابق فعالیتی استاد ایلیا:
http://www.4shared.com/network/search.jsp?searchmode=2&searchName=Resume-Elyasin

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد