زندگی اینترنتی و نقض حریم خصوصی افراد

بی.بی.سی، زویی کلینمن - یک محقق دانشگاهی می گوید کسانی که جزییات زندگی خصوصی خود را در اینترنت منتشر می کنند، ممکن است با این کار حریم خصوصی دیگران را هم به خطر بیندازند.

کایرون اوهارا از کاربران اینترنتی خواست بیشتر متوجه تاثیرات آنچه که در اینترنت منتشر می کنند بر زندگی سایر افراد باشند.

این محقق می گوید: "یکی از مفاهیم قانونی مهم در بحث حریم خصوصی، داشتن انتظارات معقول در مورد حفظ مسایل خصوصی است. در شرایطی که جزییات زندگی خصوصی افراد روز به روز بیشتر از گذشته در فضای اینترنت منتشر می شود، انتظارات معقول در مورد بحث حریم خصوصی هم در حال محو شدن هستند".

آقای اوهارا معتقد است که افزایش و رواج وب‌سایت شبکه های اجتماعی در اینترنت بیش از پیش موجب کم رنگ شدن مرزهای زندگی خصوصی افراد شده است و به این ترتیب دفاع قانونی از حریم خصوصی افراد را نیز دشوار تر کرده است.

ما در دورانی زندگی می کنیم که آقای اوهارا آن را "نسخه ۲ زندگی خصوصی" می نامد که در آن افراد به طور معمول اطلاعات بسیار خصوصی خود را در فضای مجازی اینترنت قرار می دهند.

به گفته آقای اوهارا زمانی که انتظارات معقول افراد در مورد حریم خصوصی کمرنگ می شود، در نتیجه حمایت های قانون از حق افراد برای حفظ این حریم خصوصی هم کمتر خواهد شد.

این محقق ارشد علوم کامپیوتر در دانشگاه ساوث همپتون انگلستان برای نمونه به عکسی اشاره کرد که در یک مهمانی خصوصی گرفته شده و احتمالا می تواند باعث خجالت بعضی از افراد شود.

او می گوید شاید یک دهه پیش از این تصور بر این بود که این عکس ممکن است بین دوستان و آشنایان این افراد پخش شود.

اما اکنون فرض بر این است که احتمالا این عکس با منتشر شدن در اینترنت و شبکه های اجتماعی، توسط غریبه ها هم مشاهده خواهد شد.

امنیت اجتماعی یا حریم خصوصی؟

مدت ها است که موضوع حفظ حریم خصوصی افراد حساست برانگیز بوده است. اما شاید تا پیش از طرح شکایت مکس موزلی، رییس سابق فدراسیون جهانی اتومبیلرانی در دادگاه که در سال ۲۰۰۸ میلادی اتفاق افتاد، کمتر این موضوع در دادگاه مطرح شده بود.

آقای موزلی از روزنامه "اخبار جهان" چاپ لندن به دلیل چاپ عکسی که او را در یک رابطه جنسی گروهی نشان می داد رسما به دادگاه شکایت کرد.

رییس سابق فدراسیون جهانی اتومبیلرانی در شکایت نامه خود گفته بود که انتشار این تصویر مصداق برهم زدن حریم خصوصی او بوده است و البته در نهایت هم دادگاه به نفع او حکم داد.

آقای موزلی برای خصوصی ماندن حریم زندگی شخصی خود مجبور شد اقدامات قانونی زیادی انجام دهد. اما آقای اوهارا معتقد است که بی توجهی به حفظ اطلاعات زندگی خصوصی افراد تنها محدود به فضای اینترنت نمی شود.

با وجود بحث های فراوان در مورد اینکه آیا دستگاههای جستجو و بازرسی بدنی در فرودگاهها و دوربین های مدار بسته مصداق نقض حریم خصوصی افراد است یا خیر، عده ای معتقدند که قطعا این موارد زندگی خصوصی اشخاص را به خطر می اندازند.

این محقق دانشگاهی می گوید: "تصمیم های اخیر در مورد حفظ بیشتر امنیت به بحث هایی در مورد زندگی خصوصی افراد دامن زده است. اما واقعیت این است که اگر امنیت به خطر بیفتد کل جامعه به خطر خواهد افتاد".

نظرات 3 + ارسال نظر
ramin شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:02 ق.ظ

جالب بود

sogand شنبه 17 دی‌ماه سال 1390 ساعت 11:40 ق.ظ http://www.zanjer.blogfa.com/

مطالب وبت باحالن وقت کردی به مام سر بزن

علی یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:04 ب.ظ

سلام دوست عزیز
در حال انجام تحقیقی با عنوان "چالش های قانونی در زمینه حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی" هستم. در صورت امکان خوشحال می شوم از کمک ها و نظرات جنابعالی بهرمند شوم.
با سپاس فراوان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد